Anvelope de vară – când și de ce se uzează mai rapid
Legea în România spune că uzura legală a unor anvelope de vară este de 3mm și uzura legală pentru anvelope de iarnă este de 4mm. Sub această limită, anvelopele nu mai sunt eficiente, la modul că devine periculos să șofezi cu aceste anvelope (inclusiv în cazul anvelopei de rezervă).
Dacă nu ai acasă un aparat de măsurat uzura anvelopelor și în mod normal nu ai, pentru că este costisitor și aproape nefolositor având în vedere că tot ajungi la service din când în când, măsoară-le când le înlocuiești cu cele de sezon.
Noi completăm uzura anvelopelor, pe care le înlocuim, în fișa de comandă. Este mai bine ca utilizatorul / proprietarul mașinii să știe cu ce anvelope de vară merge la drum. După cum deja știi, roata este legătura dintre mașină și carosabil. Cu cât este mai bună, cu atât siguranța ta și a celorlalți pasageri este mai crescută.
Cine influențează uzura unor anvelope de vară?
- Designul benzii de rulare.
- Componentele materialului.
- Clima.
- Stilul de condus.
- Numărul de kilometri
- Anul fabricației (DOT).
- Anumite defecțiuni, cum ar fi geometria roților.
Să le luăm pe rând, pentru a înțelege cât mai bine valoarea fiecăreia:
Designul benzii de rulare în cazul unor anvelope de vară mai scumpe este diferit de cel al unui anvelope de vară, din segmentul buget. Flancurile sunt mai puternice, canelurile mari, cu blocuri mai pline, pentru o mai mare eficiență în cazul acvaplanării.
Componentele unei anvelope de vară care costă 150 de lei per bucată sunt diferite față de o anvelopă din gama premium, cum ar fi Goodyear, Michelin, Continental. Rezistența la temperaturi mai mari, rezistența la viteză mai ridicată, performanțele în curbe și viraje, capacitatea de frânare sunt câteva din diferențele date de compoziția anvelopelor. De aceea, primele au șanse mai mari să se uzeze mai repede decât cele premium, mai scumpe.
Clima este un factor de bază în uzarea sau tocirea unei anvelope de vară. Unii clienți înlocuiesc anvelopele de vară când aproape ninge sau nu le înlocuiesc deloc, dacă nu ninge în anul acela. Se bazează pe faptul că legea le permite să circule cu ele, pe carosabil fără zăpadă/ gheață. Este adevărat din punct de vedere legal, dar ce faci sub 7grade Celsius, când anvelopele de vară își modifică structura, devin rigide și se uzează mult mai rapid? Așa cum bine știi, anvelopele de vară au nevoie de o temperatură constantă de peste 7 grade Celsius, ca să se comporte eficient în toate situațiile.
Carosabilul este al factor esential al uzurii anvelopelor. Cu cât drumurile sunt mai bune, cu atât anvelopele sunt mai păzite de tăieturi, uzură, depreciere. Noi, care trăim în România știm despre ce este vorba.
Șoferul are un aport considerabil. Felul în care șofezi, mai sportiv, mai agresiv…Le înlocuiești la timp, fără să le supui unor tratamente care să le degradeze. Cu alte cuvinte, condițiile de exploatare a unor anvelope de vară pe parcursul utilizării zilnice – presiunea de umflare, sarcina, viteza, drumul accidentat și așa mai departe – sunt esențiale pentru a determina durata de viață. La fel și rotația regulată și depozitarea corectă a anvelopelor. Cum te comporți cu ele la drum și cum le întreții cad în sarcina ta, ca șofer.
Numărul de kilometri înseamnă cât șofezi pe an și cum șofezi, astfel încât anvelopele să aibă o durată mai mare de viață. Cu cât numărul kilometrilor este mai mare și uzura maximă devine mai ușor de atins, este clar.
Anul fabricației sau DOT (Date on tire) se citește pe orice anvelopă și este format din 4 cifre. Primele cifre indică săptămâna producției și celelalte două cifre înseamnă anul producției. De exemplu, șirul de cifre ”0221” echivalează cu a doua săptămână din anul 2021. Dacă ești în 2021 și cumperi anvelope din 2018 sau mai vechi, verifică cum au fost depozitate.
Chiar dacă anul fabricației este unul mai vechi decât anul curent, nu este musai o mare problemă, atât timp cât au fost depozitate corect. De obieci, sunt mai ieftine decât cele ”proaspete”. Oricum, ca regulă de bază, nu ține anvelopele montate pe mașină mai mult de 10 ani. Oricât de bine ar arăta ochiometric, tot nu este indicat să le păstrezi mi mult de 10 ani, din motive de siguranță.
Unele defecțiuni: dacă anvelopele sunt noi și la înlocuirea lor nu reglezi și geometria roților, poți avea surpriza să te trezești cu ele, în scurt timp, roase pe margini. De ce? Convergența roților nu este bună. La carte se spune că, ori de câte ori înlocuiești anvelopele cu unele noi, să efectuezi geometria rotilor. Bașca, dacă dai într-o groapă sau una dintre elementele direcției se defectează, propriile anvelope de vară pot avea de suferit.
Tot ce este important legat de durata de viață a unor anvelope de vară se referă la modul cum întreții mașina în general. Dacă ești atent/ă la aspectele de mai sus, atunci n-ai nicio grijă legată de anvelope de vară.
În această perioadă avem oferta la anvelope de vară Kelly:
- 195/65/R15 – 159 RON
- 185/65R15 – 159 RON