Cel mai simplu este să urmezi instrucțiunile producătorului de automobil. Uleiul are calitatea de a lubrifia diferitele componente ale motorului și a micșora fricțiunea dintre aceste părți metalice. Pentru ca impuritățile să ajungă în filtrul de ulei pentru a fi colectate și oprite să ajungă în motor este nevoie de ulei, de asemeni.
Din când în când, la un anumit rulaj (nr de km) sau dupa 10-12 luni de la ultima revizie, adică schimb de ulei și filtre, este bine să mergi la service pentru o verificare a uleiului. Poate nu-ți pare, dar uleiul (cantitativ și calitativ) este o component importantă a funcționării motorului. Ai o jojă (un fel de andrea de metal, pe care o poți introduce singur în rezervorul de ulei pentru a constata dacă mai ai ulei suficient pentru a conduce în condiții optime.
Unii conducători auto speră să facă economie neschimbând filtrul de ulei la momentul oportun sau filtrele in general. În realitate, nu faci o economie foarte mare și chiar abuzezi, dacă termenul nu ți se pare nepotrivit.
Știi să-ți alegi uleiul de motor?
Există o mare varietate de uleiuri de motor cu proprietăți foarte diferite între ele. Alegerea uleiului de motor este responsabilitatea mecanicului auto și se face în funcție de modelul mașinii și recomandarea producătorului mașinii respective.
Uleiurile sunt în general clasificate în funcție de vâscozitatea la cald și la rece, precum și nivelul de specificitate. Vâscozitatea uleiului va afecta capacitatea acestuia de a se răspândi în întregul motor. Acest lucru va afecta și capacitatea sa de a lubrifia părți ale motorului. La pornire, uleiul trebuie să se distribuie rapid prin motor pentru a evita fricțiunea dintre piese. Când este fierbinte, uleiul deja în poziție trebuie să aibă o capacitate maximă de lubrifiere.
Ce înseamna 10W40?
”10” corespunde nivelului de vâscozitate la rece care poate ajunge de la 0 la 25. De exemplu dacă locuiești într-o zonă caldă, unde temperatura ajunge rar la zero grade Celsius – cum este zona Mehedinți pe malul Dunării – ai nevoie de un ulei cu vâscozitate mai mare, iar cifra poate ajunge chiar și la 15-20 pentru că se face fluid destul de repede. Dacă ai locui la Miercurea Ciuc unde temperature este destul de rece mai tot timpul anului, iar iarna ajunge și la -25 de grade, atunci uleiul ar trebui să fie puțin mai fluid, iar cifra 10 poate fi cât mai aproape de 0.
”40” vine de la coeficientul de vâscozitate la cald și poate ajunge până la 60. Revenind la exemplul nostru de mai sus, la Miercurea Ciuc cifra va fi mai mare, iar la Orșova va fi mai mic de 40.
”W” vine de la winter.
Dacă vrei să schimbi singur uleiul de motor, ar trebui să te mai gândești o dată. Nu-i o chestie care se face în spatele blocului și e o operațiune murdară pentru cât de puțin costă la service. La unele mașini, ai nevoie chiar de câteva instrumente, pe care nimeni nu și le cumpără pentru acasă.
Apoi, trebuie să știi ce ulei să pui în mașină, cât ulei, etc. Unele vehicule au nevoie de 4L, altele de 7L, altele chiar mai mult. Cu exactitate poți ști căutând în manualul mașinii sau vorbind cu mecanicul auto, la care mergi în general.
Pentru o revizie auto a mașinii tale, ne poți contacta la 0745102591 sau office@ionservice.ro
Castrol 5W30 – 5L – 216 lei
Castrol 5W40 – 4L – 175 lei
Castrol 5W40 – 1L – 48 lei