Vremurile turburi pe care le parcurgem de ceva vreme încoace ne-au schimbat tabieturile și planurile de achiziții. Pentru că noi suntem service auto, observăm tendințele în ceea ce privește achiziția de anvelope, piese de schimb, efectuare de servicii auto. Evident că azi oamenii se gândesc de mai multe ori dacă au nevoie sau nu să cumpere ceva specific auto și amână cât pot de mult.
Așa este și cu achiziția de anvelope. Majoritatea clienților migrează spre anvelope all season / pentru toate anotimpurile sau mixte, cum sunt cunoscute. Nici cal, nici asin, ceva între. Pe lângă pandemie, războaie, crize economice aferente, aceasta tendință spre achiziția de anvelope mixte este dată și de faptul că în România nu mai ninge la fel de mult și de des ca în alți ani, mai îndepărtați.
Montarea de anvelope mixte nu este neapărat o decizie rea, cu mențiunea că e bine să cunoaștem câteva aspecte, care țin de siguranță și confort. Cu siguranță nu va adera la ideea de a monta anvelope mixte cineva care merge des la munte iarna sau are muncă de teren în zone cu înghețuri dese sau zăpezi abundente. Dar cineva care merge cu mașina de acasă la serviciu și pe la cumpărături în centrul orașului poate să ruleze foarte sigur cu anvelope all season.
Care este diferența între anvelopele de iarnă și cele all season?
Dacă ne-ar întreba pe noi ce să aleagă, i-am sfătui pe clienți să cumpere anvelope de iarnă pentru sezonul rece și anvelope de vară pentru sezonul cald, fără niciun dubiu. De ce? Anvelopele all season sunt un înlocuitor compromis al anvelopelor de iarnă în sensul că nu sunt la fel de aderente și nu răspund la frânare ca niște anvelope de iarnă șl nici nu sunt la fel de maleabile ca niște anvelope de vară.
Anvelopele de iarnă oferă o tracțiune mai bună pe vreme rece, indiferent dacă ninge sau nu, deoarece sunt fabricate din cauciuc mai tolerant la frig decât alte anvelope. Benzile de rulare ale anvelopelor de iarnă depășesc cu adevărat anvelopele pentru toate anotimpurile pe zăpadă și gheață. Testele, care se fac în domeniu, arată că anvelopele de iarnă reduc distanța de frânare în medie cu 3-4m față de anvelopele all season.
O altă recomandare legată de montarea anvelopelor pentru sezonul rece este aceea că mașina trebuie echipată cu 4 anvelope de acelasi fel, pentru aderență și stabilitate în depășiri și în curbe. Cu cât profilul și uzura sunt mai diferite, întrucât se practică echiparea mașinii cu anvelope noi doar pe față și pe spate se mută cele mai bune 2 anvelope din cele 4, cu atât mașina devine mai instabilă și mai greu de controlat pe gheață, zăpadă, polei, nămol, apă.
Când vrei să vezi clar diferența dintre anvelopele all season pentru toate anotimpurile și anvelopele de iarnă, gândește-te cum ar fi să mergi la munte, pe timp de iarnă, cu zăpadă abundentă și să ai în picioare o pereche de botine de iarnă. Nu că n-ai putea merge cu ele dar cum ar fi să fii încălțat cu niște bocanci de iarnă adecvați temperaturii și condițiilor de drum?
La fel este și cu mașina. O poți folosi iarna rulând cu anvelope de iarnă, dar cel mai indicat este să-i montezi anvelope de iarnă iarna.