Aderența unei anvelope este influentată în mod direct de trei factori: compoziția cauciucului, presiunea din pneuri și desenul benzii de rulare. În materialul de mai jos ne vom îndreptă atenția asupra presiunii și a modului în care această influentează autoturismul. Vă vom prezenta necesitatea asigurării presiunii corecte în anvelopele autovehiculului pe care îl conduceți. Respectarea presiunii recomandate de producător este obligatorie, deoarece această este adaptată vehiculului dumneavoastră. În plus, puteți optimiza performanțele anvelopelor și siguranța dumneavoastră. O anvelopă pierde presiune în mod natural, iar aceasta variază în funcție de temperatură. Prin urmare, recomandăm verificarea presiunii anvelopelor cel puțin o dată pe lună și cu prioritate înainte de efectuarea unor drumuri lungi. De asemenea nu uitați că trebuie verificată și presiunea roții de rezervă. În caz contrar, există riscul de scădere a aderenței și de creștere a distanțelor de frânare, precum și a consumului de carburant. În plus, anvelopele și jantele se vor uza mai repede, reducând astfel durata lor de viață. Nivelurile de presiune recomandate sunt deseori diferite între puntea față și spate precum și de gradul de încărcare al autovehiculului. Dacă nu sunteți sigur ce presiune este adecvată pentru anvelopele dumneavoastră, informațiile de mai jos vă vor fi foarte utile. Ele vă pot ajută să economisiți mai mult decât costul de înlocuire a unei anvelope. Verificați presiunea, de preferință, atunci când anvelopele sunt reci (nu au rulat timp de cel puțin 2 ore sau cu un parcurs mai mic de 3 km la viteză mică). În cazul în care sunt testate fierbinți, se adaugă mai multă presiune la presiunea nominală întrucât gazele își modfică presiunea –conform legilor fizicii- o dată cu creșterea temperaturii, atunci când sunt menținute în același volum. Este importantă verificarea presiunii o dată pe lună, pentru că: -presiunea joasă crește riscul de deteriorare a anvelopelor; -presiune în exces de 20%, poate reduce durata de viață a anvelopei cu aproximativ 10.000 de km; -presiunea corectă a anvelopelor duce la economie de carburant. Presiunea recomandată în anvelope NU este inscripționată pe anvelopă. Presiunea de umflare indicată pe flancul anvelopei este numai presiunea maximă de umflare. Presiunea recomandată poate fi găsită: -în manualul de utilizare al vehiculului dumneavoastră; -etichetele de pe ușa laterală de lângă scaunul conducătorului auto; -în sertarul de stocare din apropierea scaunului conducătorului auto; -pe partea interioară a bușonului de carburant; Anvelopele pierd în mod natural presiunea (aproximativ 0,06 bari pe lună). Pierderea de presiune poate fi accelerată și de alte cauze, cum ar fi: -penetrarea anvelopei cu corpuri tăioase ; -valva care trebuie schimbată la fiecare înlocuire a anvelopei; -căpăcelul valvei sau ventilul neetanș, esențial pentru a garanta etanșeitatea; -janta, care trebuie curățată la fiecare montare a anvelopei. Influența presiunii asupra duratei de viață a anvelopei : Presiunea insuficientă reduce anduranța anvelopelor, conducând la deteriorarea acestora și chiar la o explozie. Presiune cu peste 0,5 bari mai mică este un real PERICOL. Influența presiunii asupra ținutei de drum: Atunci când anvelopele sunt umflate insuficient, precizia în abordarea virajelor este afectată. Presiunea scăzută conduce la o ținută de drum defectuoasă: instabilitate în viraje, devieri de la mersul rectiliniu, zgomot mai mare produs de anvelope. Influența presiunii asupraacvaplanării Dacă o anvelopă are o presiune cu 30% mai mică față de cea recomandată, riscul de acvaplanare este crescut. Fenomenul de acvaplanare este amplificat în cazul în care anvelopele au o uzură avansată a căii de rulare (adîncimea canalelor pe profilul de rulare este sub 4mm). Influența presiunii asupra distanței de frânare Umflarea insuficiență a anvelopelor crește distanța de frânare a vehiculului, fapt demonstrat prin teste de încercare. Influența presiunii asupra creșterii consumului de carburant Presiunea insuficientă crește rezistența la rularea a anvelopei și prin urmare, creșterea consumului de carburant. O presiune scăzută cu cca 0.2 bari poate crește consumul de carburant între 5%-10%. Pentru a diminua în mare măsură din dezavantajele unei presiuni scăzute în anvelope, vă recomadăm cu multă încredere presurizarea anvelopelor cu azot. Azi tot mai mulți conducători auto au înțeles și s-au convins de avantajele pe care le oferă utilizarea azotului la presurizarea anvelopelor.. Principalul beneficiu constă în menținerea unei presiuni constante în timp. Acest lucru se explică prin faptul că moleculele de oxigen trec mai ușor prin pereții anvelopei decât cele de azot. Aerul atmosferic conține 78% azot și 21% oxigen, în timp moleculele de oxigen penetrează mai ușor membrana anvelopei, reducând presiunea roții. Cu azot acest lucru se întâmplă mult mai încet. Informația că azotul nu iese din anvelopă este falsă, tot trebuie umflate roțile, dar ceva mai rar. În plus aerul comprimat are un grad înalt de umezeală, care poate acceleră ritmul de coroziune al anvelopei. Oxigenul este în factor de accelerare a fenomenului de oxidare, adică de îmbătrânire a anvelopei și de oxidare a jantelor. Anvelopele presurizate cu azot oferă și un nivel de zgomot redus, explicația fiind că undele produse de șocuri sunt amortizate mai bine de azot, care transmite unde sonore mai slabe decât aerul. Datorită proprietăților sale, azotul este folosit pe scară largă și în competițiile automobilistice și în industria aeronautică. Astfel anvelopele încărcate cu azot au o creștere predictibilă a presiunii în funcție de utilizare: Pneurile pentru Formulă 1 sunt umflate cu azot, la fel cele ale avioanelor și pentru alte echipamente de mare vitează. De ce? Pentru că dilatarea azotului este ușor predictibilă, dacă un pneu este umflat în totalitate cu azot, este cunoscută presiunea ce va fi creață în roată la o anumită temperatură. O anvelopă umflată cu aer pierde din presiune de șase ori mai repede decât un pneu presurizat cu azot. O anvelopă umflată cu aer poate pierde pană la 0.1 atmosfere/lună. O anvelopă presurizată cu azot pierde 0.1 atmosfere în timp de șase luni. Puritatea azotului folosit la presurizarea unei anvelope prebuie să fie de peste 95%. Atelierele auto specializate, unde este folosit azotul pentru umflarea pneurilor, dispun de generatoare speciale de producere a azotului. Aceste generatoare transformă amestecul de aer în azot. Pentru a obține azotul, amestecul de aer trece prin câteva etape de prelucrare. În urmă celor expuse putem concluzionă care sunt avantajele presiunii cu azot:
- Stabilitatea presiunii timp îndelungat;
- Etanșeitate și manipulare mai bună;
- Reducerea consumului de combustibil;
- Durata de viață mai lungă a anvelopei;
- Creșterea siguranței în exploatare; se reduce posibilitatea unei explozii a anvelopei pe șosea pentru că temperatura este redusă în timpul rulajului;
- Eliminarea oxidării în interiorul anvelopei;
- Eliminarea alarmelor false ale senzorilor de presiune din anvelope;
- Diminuarea scurgerilor prin microfisurile cauciucului;
- Creșterea gradului de eficientă a pneurilor în cazul supraincărcării autoturismului și în cazul temperaturilor atmosferice ridicate;
- Imbunătătirea gradului de amortizare a roților și diminuarea gradului de tensiune asupra suspensiei;
- Creșterea aderenței cu carosabilul și diminuarea „spațiului de frânare”;
- Creșterea stabilitătii autoturismului în timpul manevrării în curbe;
- Diminuarea vibrațiilor și sunetelor rezultate de la contactul pneurilor cu carosabilul.
Dacă v-am convins de necesitatea unei preiuni corecte în anvelope și prin urmare de asigurarea unei siguranțe sporite pentru mașina dumneavoastră, vă așteptăm în service-ul nostru pentru a vă efectuă o presurizare cu azot a anvelopelor și garantarea unui serviciu de calitate.