Geometria roților și controlul camionului în trafic

Camioanele fiind unele dintre cele mai voluminoase autovehicule, care se deplasează pe şosele naţionale şi internaţionale, ele influențează crucial șofatul mai ales pe șoselele patriei. Lungimea, lăţimea, înălţimea şi masa acestora depăşeşte cu mult simplele autoturisme. Cu atât mai mult este important ca şoferul de camion să beneficieze de un vehicul pus la punct, care să nu manifeste abateri de la nivelul de performanţă şi care să se bucure de un grad de manevrabilitate excelentă. Unul dintre factorii importanţi în asigurarea acestor caracteristici este geometria roţilor camionului.

De ce este importantă reglarea geometriei roţilor unui camion?

Camioanele sau TIR-urile se deplasează pe distanţe lungi, fiind încărcate de multe ori la capacitatea maximă. Propria greutate şi greutatea suplimentară contribuie la modificarea nivelului de presiune din pneuri şi a suspeniilor roţilor, astfel încât, atunci când pe direcţia de deplasare survine un obstacol este posibilă o dereglare a modului de funcţionare.

Verificarea funcţionarii corespunzătoare a roţilor se poate efectuta de către şoferul camionului. În momentul în care observă că autovehicului se deplasează către una dintre laterale atunci când este eliberat volanul, trebuie să fie conştient că este nevoie de reglarea unghiului de fugă la un service auto autorizat.

Chiar dacă starea şoselelor sau drumurilor pe care se deplasează camionul reprezintă o cauză a apariţiei acestei probleme, de multe ori, stilul de şofat, precum şi condiţiile meteo contribuie la dereglarea direcţiei. Reglarea direcţiei camionului va repune autovehiculul în starea iniţială, astfel încât acesta să se deplaseze în mod normal şi să beneficieze de acelaşi nivel de performanţă ca şi mai înainte. Efectuarea acestei operaţiuni are ca efect creşterea nivelului confortului şoferului şi celorlalţi pasageri, precum şi scăderea nivelului de uzură a anvelopelor camionului. Acesta acţiune de optimizare (geometrie roţi camion) contribuie şi la creşterea nivelului de economisire a combustibilului, ceea ce constituie un factor decisiv pentru parcursurile lungi în care sunt angrenate, de obicei, camioanele.

Pes curt, o geometrie reglată corespunzător aduce mai multe beneficii proprietarului flotei de camioane și conducătorului auto:

– Un confort mai bun la deplasarea în trafic;
– Eficientizarea consumului de combustibil;
– Salvarea anvelopelor de la o uzură neuniformă, care în scurt timp va implica înlocuirea lor;
– Mai mult control în a manevra camionul mai ales în curbe sau în depășiri;

Desigur, unul dintre factorii cei mai importanţi rezultaţi din efectuarea reglării direcţiei camionului este cel legat de sporirea gradului de siguranţă în trafic. În acest mod camionul nu o să se mai deplaze în lateral, menţinându-şi direcţia în mod automat, iar şoferul nu va fi nevoit să fie concentrat în mod exclusiv la acest aspect, ci va putea supraveghea întreg traficul, asigurându-se că totul este în regulă. Nu trebuie făcută o confuzie între geometria roţilor de camion şi echilibrarea penurilor camionului, dat fiind faptul că această din urmă operaţiune are ca efect doar eliminarea vibraţiilor anevelopei în timpul deplasării. Operaţiunea de reglare a direcţiei roţilor constă în ajustarea în mod corespunzător a unghiului de fugă a roţilor camionului, astfel încât acestea să respecte principiile paralelismului şi perpendicularităţii.

Prevenţia în modul de şofat este mama siguranţei!

Natura obstacolelor care pot produce dereglarea direcţiei şi necesitatea efectuării operaţiunii de reglare direcţie camion sunt variate şi pot surveni oricând. De exemplu, una dintre cauzele obişnuite este lovirea sau ciocnirea unei borduri banale sau alte obstacole mai mult sau mai puțin vizibile. Din categoria cauzelor anormale se remarcă orice eveniment rutier care are ca efect afectarea zonei roţilor camionului.

Efectele continuării şofatului cu aceste probleme de direcţie este uzura rapidă a anvelopelor, creşterea consumului de combustibil şi riscul crescut de producere de accidente. Aceste deviaţii de la modul de funcţionare normal al camionului pot fi observate atunci când acesta a intrat în contact cu un obstacol solid şi de natură să modifice această stare. Camionul trebuie verificat în mod obligatoriu atunci când a fost lovit un astfel de obstacol, când pe direcţia de deplasare camionul se comportă în mod neobişnuit, deplasându-se către una dintre laterale, atunci când în curbe, manevrele de viraj sunt foarte greoaie, iar la repunerea pe direcţia de deplasare, camionul nu-şi mai menţine ţinuta de drum obişnuită. Unii șoferi care au efectuat reglarea geometriei roților la noi am comunicat că făceau eforturi deosebite ca să țină volanul drept.

De asemenea, ori de câte ori au fost efectuate înlocuiri de piese sau elemente care sunt parte din angrenajul sistemului de direcţie sau al suspeniei, precum şi ori de câte ori au fost schimbate cauciucurile sau acestea sunt într-o stare de uzură mai ridicată decât în mod obişnuit, reglarea direcţiei camionului este obligatorie și trebuie efectuate fără nicio întârziere. Orice întârziere de la efectuarea acestei operaţiuni va avea ca efect adâncirea problemei, ceea ce va constituie o dificultate majoră şi insurmontabilă în timpul deplasărilor pe distanţe lungi.

Datorită caracteristicilor sale, un camion reprezintă o forţă deosebită pe orice şosea. Gabaritul său poate pune în pericol major participanţii la trafic, mai ales atunci când acest autovehicul masiv este implicat în efectuarea virajelor, în zone cu curbe succesive sau pe drumuri cu suprafeţe alunecoase ori pe care se circulă în condiţii de iarnă. Asigurarea unei manevrabilităţi corespunzătoare, precise şi care să nu pună în pericol siguranţa şi viaţa celorlalţi participanţi la trafic trebuie să reprezinte o prioritate pentru orice şofer de camion.

Care sunt caracteristicile care se verifică atunci când se efectuează o geometrie roţi camion?

În cadrul efectuării acestei operaţiuni, mecanicii specializaţi din service vor efectua o serie de acţiuni, dintre care se remarcă corectarea unghiului de fugă al camionului, a unghiului de cădere şi al unghiului de convergenţă. Atunci când toate acestea sunt corecte, efectele se vor observă în consumul de combustibil (când nu este reglat, consumul de conbustibil creşte la valori care ar trebui să-i dea de gândit instant şoferului că este ceva în neregulă). În plus, gradul de uzură al anvelopelor se va accelera, dat fiind faptul că acestea vor întâmpina un nivel de ridicat de rezistenţă în deplasare. În plus, ţinuta de drum a camionului va fi neobişnuită, chiar şi în cazul unor abateri destul de mici.

Drept urmare, în cadrul verificării şi repunerii în situaţia iniţială (cea corespunzătoare), unghiul de fugă al camionului va trebui să fie adus în poziţie echilibrată, astfel încât calea de rulare să fie eliberată de orice fel de presiune suplimentară, iar roata să ruleze în mod normal. Unghiul de cădere trebuie să fie calibrat, astfel încât nivelul de uzură al anvelopelor să fie uniform. Apariţia unei deviaţii pe oricare dintre osii va avea efect în modul de deplasare al camionului, care se va îndrepta către una dintre laterale. Menţinerea acestei stări va avea drept efect uzarea anvelopelor de pe partea responsabilă, o uzare în mod neuniform, iar, în timp, acestea pot capătă nişte “gâlme”, care la contactul cu suprafaţa carosabilă o să creeze o senzaţie de disconfort.

Pentru că efectuarea virajelor într-un mod crespunzator este foarte importantă, reglarea direcţiei camionului este vitală. În acest caz, unghiul de convergenţă va fi verificat, iar dacă se constată diferenţe între osia din faţă şi cea din spate, atunci se impune o reglare a acestuia. Efectele disproporţionalităţii unghiului de convergenţă sunt vizibile pe anvelope, care, în funcţie de nivelul acestuia (pozitiv sau negativ), vor începe să se uzeze dintr-o anumită parte (din interior sau dinspre exterior) în zona căii de rulare. În plus, în efectuarea virajelor în curbe, se va constata fie o subvirare, fie o supravirare. Repararea acestui impediment trebuie realizată cât mai rapid, astfel încât camionul să nu mai reprezinte un pericol nici pentru şofer, nici pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Care este durata necesară efectuării operaţiunii de geometrie roţi camion?

Raportat la marca şi modelul de camion, o astfel de operaţiune de reglare direcţie roţi va fi efectuată într-un interval de 30-1h în condiții normale. Service-urile Bosch Car Service sunt prevăzute cu aparatură de înaltă performanţă, capabilă să realizeze această procedură în cel mai scurt timp.

Bosch Car Service oferă una dintre cele mai rapide soluții de diagnosticare probleme legate de geometrie roţi camion. Orice modificare de piese auto, precum şi manopera beneficiază de garanţie, ceea ce constituie un plus pentru orice şofer de camion. Un camion care este testat şi verificat în astfel de condiţii, beneficiind şi de o garanţie a executării manoperei ve reprezenta un element de siguranţă în trafic. Disponibil în România în peste 70 de service-uri din reţeaua proprie, sub franciză, Bosch Car Service este unul dintre cele mai apreciate serviciuri auto, oferind calitate şi performanţă maxime.