Anvelopele de iarnă şi montarea acestora reprezintă, de multe ori, o corvoadă pentru şoferii din România. Dat fiind faptul că iarna este surprinzătoare și își poate face apariţia mult mai devreme decât ne așteptăm, deplasările în siguranţă şi cu respectarea normelor legale impun dotarea autovehicului cu anvelope de iarnă.
Chiar dacă nu a venit iarna la propriu și nici nu este 1 noiembrie 2019, poți evita cozile apărute odată cu prima zăpadă sau prima ploaie mai abundentă, când toată lumea dă buzna la schimbul de anvelope de iarnă.
Când trebuie montate anvelope de iarnă şi de ce este ideal să operezi această modificare cât mai rapid?
Legislaţia rutieră prevede necesitatea echipării maşinii cu anvelope de iarnă atât timp cât suprafaţa carosabilă este acoperită cu strat de zăpadă sau prezintă pojghiţă de polei sau gheaţă. Înrăutăţirea condiţiilor meteorologice şi manifestarea acestora în perioade din ce în ce mai timpurii impune asigurarea maşinii în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Conform părerilor experţilor auto, dotarea maşinii cu anvelope de iarnă ar trebui să fie obligatorie atunci când valorile temperaturii ajunge la +7 grade Celsius, chiar şi în condiţiile în care nu s-a aşternut strat de zăpadă şi, prin urmare, din punct de vedere legal, conducătorul auto nu este obligat să efectueze aceste măsuri.
Diferenţa dintre temperaturile de vară (când acestea ating în mod frecvent peste 28-30 de grade Celsius) şi cele de iarnă (când acestea au valori negative, sub 0 grade Celsius) afectează compoziţia acestor anvelope de iarnă. Anvelopele de vară sunt capabile să reziste la temperature ridicate, dar atunci când valoarea temperaturii atinge pragul de 7 grade Celsius şi chiar mai scăzute, compoziţia are tendinţa de a-şi pierde elasticitatea şi de a se întări. În acest mod, aderenţa anvelopelor scade, ceea ce poate conduce la o instabilitate a autovehicului şi la un risc sporit în manevrabilitatea acestuia.
Aşa cum au ilustrat şi specialiştii auto, diferenţa principală dintre anvelopele de vară şi anvelopele de iarnă este dată de elasticitatea compoziţiei acestora. În aceste condiții, nivelul de aderenţa pe suprafeţele umede a anvelopelor de vară, chiar dacă chiar dacă carosabilul nu este acoperit de zăpadă, polei sau gheaţă nu mai este atât de eficient şi poate pune în pericol viaţa şoferului, a pasagerilor şi celorlalţi participanţi la trafic.