Anvelope de vară premium mai ușor de uzat ca cele ieftine?
În mod obișnuit, când alegi anvelope de vară sau de iarnă, calculezi câți km ai făcut cu un brand respectiv. Ai avut încredere și l-ai achiziționat și acum calculezi dacă îl cumperi tot pe acela sau îl schimbi. De exemplu, dacă ai cumparat anvelope de vară Michelin Pilot 6, ai mers cu ele 65000km și simți nevoia să le schimbi pentru că le crezi uzate, cineva ar putea spune că s-au uzat prea repede. Poate fi adevărat dintr-un punct de vedere. Așa că vine întrebarea legitimă: dacă ai luat anvelope de vară premium, de ce s-au uzat atât de repede, având în vedere reputația mărcii și costul aferent per anvelopă?
Criterii pe care să le iei în calcul atunci când cumperi anvelope de vară, în cazul de față:
- Numarul de km parcurși pe an;
- Tipul de carosabil;
- Anul achiziției anvelopelor;
- Tipul șoferului / tipul de condus;
- Anotimpul.
Oricum am privi lucrurile, un lucru este esențial de luat în calcul și anume acela că anvelopele scumpe sunt construite din componente de foarte bună calitate, sunt maleabile, au o aderență excelentă la carosabil și de aceea se uzează mai repede. Nivelul de aderență este de obicei ”A” la anvelopele premium, ceea ce se traduce prin siguranță pe șosea, în curbe și în depășiri.
Modul în care simți mașina pe șosea când ai anvelope Michelin, Goodyear sau Continental este cu totul diferit față de felul în care mașina se comportă pe carosabil, atunci când ești echipat cu anvelope ieftine. De aceea, producătorii de anvelope se întrec în sume destinate domeniului cercetării și dezvoltării. Milioanele de dolari investiți sunt alocate să aducă beneficii reale noilor anvelope de vară sau de iarnă, după caz.
Anvelope de vară premium – ce spun testele?
Testele efectuate de producători pentru a arăta consumatorilor, în primul rând, și forurilor de profil, în al doilea rând, noile avantaje ale achiziționării și rulării cu noile lor anvelope, sunt iarăși un motiv de încredere că acele anvelope de vară, chiar dacă sunt mai scumpe, merită achiziționate în defavoarea unora ieftine și fără merite deosebite.
Uneori conducătorii auto sunt conștienți de valoarea tehnică a anvelopelor de marcă, mai scumpe. Alteori nu, și preferă să cumpere anvelope ieftine sau să înnoiască doar anvelopele de pe față, considerând că acest lucru este suficient pentru ca mașina să ”tragă” mai bine. Ceea ce este complet fals și nu are nicio legătură cu performanța reală a mașinii. Dacă tu ai pune un pantof de un fel și altul de alt fel, ambii cu toc și pe măsura ta. Ai merge? Evident că ai putea înainta, dar nu ai avea același confort și nici aceeași ușurință a deplasării?
Revenind la motivele pentru care anvelopele premium se uzează mai repede decât cele ieftine, un alt motiv în afara componentelor este și tipul de șofat. Cu niște anvelope de vară marca Viking Pro Tech Newgen nu poți șofa sportiv și la fel de sigur pe vreme ploioasă sau la temperatură joasă, cum ai face cu varianta productorului de top, adică cu Continental Premium Contact 6. Când îți iei anvelope scumpe, cunoști beneficiile lor. Ele te pot ajuta să depășești obstacolele evidente: curbe periculoase, urcări în pantă, coborâri din pantă, viteză, depășiri la limită, etc. Când îi dai ”gaz” cum am spune noi, te bazezi clar pe anvelope, ca unul din componenetele esențiale, pentru care îți permiți să-i dai gaz. Altfel, ai lăsa-o sigur mai moale.
Numărul de km parcurși este un indiciu al uzurii la aproximativ toate tipurile de anvelope de vară/ iarnă. Într-adevăr, de multe ori ai surpriza că anvelopele premium să facă față la mai puțini km, față de o anvelopă mai ieftină, rigidă, tare…din motivele, pe care le-am expus mai sus. Cele premium se fac una cu asfaltul la propriu și te fac să te simți în siguranță. E drept că și starea șoselei, având în vedere compoziția anvelopelor de vară premium, le tocește mai repede sau cum tocmai ne-a povestit un client X, mai devreme, ”le face să sară bucățele mici din ele”.
Anvelope de vară și mașini premium sau nu contează?
Clientul X avea o mașină premium, căreia îi montase anvelope de vară Dunlop Blue Response cu 2 ani în urmă. Venise să le schimbe cu anvelope Nokian WetProof sau anyway, cu ceva din segmentul mediu, nu premium. Nemulțumirea nu provenea neapărat de la anvelopa în sine, cât de la faptul că acestea nu fac față cu succes pe drumurile noastre. Spunea că atunci când se încing, pierd din ”carne”, în traducere pierd din cauciuc și se uzează rapid.
Clienții cu mașini premium și cu un stil de șofat mai sportiv sau cum ar spune unii, mai agresiv, au această convingere și anume că achiziționează destul de des anvelope de vară noi sau că nu-i țin anvelopele cât ar vrea ei, uitând că drumurile, stilul de condus, componentele anvelopelor, etc. concură la o uzură mai rapidă a anvelopelor.
Anvelopele de vară premium, dacă ai curioziotatea să pui mâna pe ele, chiar dacă sunt negre, urât mirositoare și inestetice, sunt mai moi și mai delicate la atingere decât cele ieftine. În afara faptului că profilul (sau cum spun clienții ”floarea”) este diferit, anvelopele de vară premium sunt mult mai bine construite pentru o acvaplanare bună și pentru a corespunde mai bine în viraje și curbe puțin mai problematice.
Mai este o chestiune, pe care nu am luat-o în discuție. Nu toți proprietarii de mașini premium își oferă experiențe memorabile la bordului bolidului lor de lux. Zilele trecute am primit vizita unor clienți cu mașini scumpe, cu ocazia schimbului de anvelope de vară cu cele de iarnă. Unii merg cu mașina 10km pe zi și au altă mașină pentru ieșiri mai lungi sau pentru weekenduri. Unii purtau anvelope aproape noi, deși anul fabricației acelor anvelope depășea anul recomandat. Așa că, nu-i o regulă că ai mașină scumpă și trebuie musai să ai și anvelope de vară scumpe, pentru că nu ai nevoie.
Un alt aspect, poate la fel de important ca celelalte expuse mai sus, este cel legat de anotimp. Niște anvelope de vară premium, oricât sunt ele de premium, nu fac la condițiile de trafic de iarna, chiar și atunci când nu ninge și e doar ger. Gerul rigidizează anvelopele, le face ușor casabile și în consecință, se uzează mai rapid. Legea îți permite să rulezi cu anvelope de vară și iarna, dacă nu ninge. Singura chestie este că anvelopele de vară nu sunt potrivite și nu se comportă la fel de bine iarna, ca anvelopele de iarnă.
Ai destule argumente ca să faci alegeri bune atunci când vrei să achiziționezi anvelope de vară. Este recomandabil să iei în calcul toate aspectele menționate mai sus și să nu te gândești doar la bani, mai ales că nu cumperi anvelope de vară în fiecare an.